Anmeldelse av «Invent Your Own Computer Games With Python» av Al Sweigart

A

I dag er det få bøker som tjener funksjonen til å undervise i programmering, i tillegg til å gi moro, spesielt for barna. Al sin bok tjener begge deler.

I utgangspunktet handler denne boken om å lage spill med python, men den fungerer også som et grunnlag for å “bryte isen” for de som tror at programmering bare er for “PC-nerdene”. I følge Al er ikke programmering vanskelig. Men det er vanskelig å finne læremateriell som lærer deg å gjøre interessante ting med programmering. Andre databøker går over mange emner som de fleste nybegynnerkodere ikke trenger. Denne boken vil lære deg hvordan du programmerer dine egne dataspill. Du vil lære en nyttig ferdighet og ha morsomme spill å vise til!’

Det lar leserne lage et interaktivt spill ved å bruke python og sen flytte ferdigheten opp ved å bruke pygame til å lage animasjon og lyd, et veldig viktig aspekt ved å lage spill.

Hvem er denne boken for?

Programmering er ikke vanskelig. Men det er vanskelig å finne læremateriell som lærer deg å gjøre interessante ting med programmering. Andre databøker går over mange emner som de fleste nybegynnerkodere ikke trenger. Denne boken vil lære deg hvordan du programmerer dine egne dataspill. Du vil lære en nyttig ferdighet og ha morsomme spill å vise til! Denne boken er for:

Helt nybegynnere som ønsker å lære seg dataprogrammering, selv om de ikke har noen tidligere erfaring med programmering.

Barn og tenåringer som ønsker å lære dataprogrammering ved å lage spill. Barn så unge som 9 eller 10 år bør kunne følge med.

Voksne og lærere som ønsker å lære andre programmering.

Alle, unge som gamle, som ønsker å lære å programmere ved å lære et profesjonelt programmeringsspråk.

Det er 20 kapitler i boken

Et veldig bemerkelsesverdig aspekt ved denne boken er at i stedet for vanlige programmeringsbøker, som gir prinsippene først, deretter applikasjonen, viser Al sin bok kildekoden for spill rett foran og forklarer programmeringsprinsipper fra eksemplene.

Denne boken er ikke for å lage spill med høyteknologisk grafikk, men for spill som er gode nok for å tiltrekke seg onlinespillere eller som et spill for mobiltelefoner, som Al sa,

«De første spillene vi skal lage sammen i denne boken vil sannsynligvis virke enkle sammenlignet med spillene du har spilt på Xbox, Playstation eller Wii. De har ikke fancy grafikk eller musikk, men det er fordi de er ment å lære deg det grunnleggende. De er med vilje enkle, slik at vi kan fokusere på å lære å programmere. Spill trenger ikke være komplisert for å være morsomt. Hangman, Tic Tac Toe og å lage hemmelige koder er enkle å programmere, men er også morsomme. Den forklarer alle aspekter ved python fra installasjon til bruk av pygame for lyd og animasjon. Alt i alt en god, lyd og interaktiv metode brukt hele veien. Anbefalt for alle alders- og programmeringsnivåer.’

About the author